mandag den 30. juli 2012

Lakridskarameller

Prøv at lave de her helt fantastiske karameller og så er det super let! min første omgang blev meget blød og nærmest som en lakrids fugde, men spist blev den nu alligevel. Anden omgang blev helt perfekt, det er svært at angive den perfekte kogetid da jeg tror det afhænger af gryde og komfur, men skulle din karamel blive for blød så kan du faktisk koge den igen og så stille på køl en gang til!

1 ds. kondenseret mælk
140 gr smør
2 spsk honning
2 spsk lakrids pulver
150 gr mørk muscvadosukker (eller rørsukker)

Det hele blandes i en gryde og smeltes sammen langsomt, når det er blevet en ensartet masse så koges det hele op og koges kraftigt i 10-15 minutter under konstant omrøring.

Blandingen hældes i en rugbrødsform foret med bagepapir og stilles i køleskabet i minimum 4 timer! Derefter skæres det i passende mundrette stykker. Karamellerne opbevares bedst i en tætsluttende dåse i køleskabet.

Min næste omgang skal jeg prøve at overtrække med lys chokolade... fotos kommer når jeg får tid til det.
Men her er indtil videre foto af den oprindelige version:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar