fredag den 27. april 2012

Verdens bedste og letteste brød

Til al god mad hører et godt brød, jeg har gennem tiderne prøvet alt lige fra surdej, kold hævning og alskens meltyper... og jeg må sige at hver ting til sin tid. Jeg besluttede derfor at indlede min blog med verdens bedste og letteste brød!


Opskrift:
5 dl lunken vand
15 gr gær
2 tsk salt
600 gr mel (må gerne blandes af forskellige meltyper, spelt, hvede, øland etc)

gæren røres ud i det lunkne vand og blandes med mel og salt. Det hele rører i ca 10 på røremaskinen til dejen slipper skålen. Der er meget forskel på meltyper, så hold lidt af melet tilbage og tilsæt løbende så den ikke bliver for tør! min erfaring siger at dejen hellere skal være for våd end for tør. Lad dejen hvile tildækket i 1 time et lunt sted. Hæld dejen ud på en meldrysset bageplade (eller bagesten) og form forsigtig et brød (evt 2) uden at røre for meget ved dejen drys med mel og bag brødet i ovnen i 18 minutter på 225 grader, skru derefter ned til 200 grader og bag i 10 minutter.

Lad brødet køle helt af, før du skærer i det.........

mmm - mums




Ingen kommentarer:

Send en kommentar